22 maart 2017

Drones, games en gamification

Door petranmeertens

Deze middag wordt begeleid door Sem van Geffen en Tim Vissers en draait om een echte drome cup. We gaan opdrachten uitvoeren met allerlei drones en kunnen punten verdienen die bijgehouden worden met ClassDojo.

Tim is student aan de Pabo en is met de kinderen uit groep 8 uit Hilvarenbeek een drone cup begonnen. Ze hebben daarbij zelf drones gebouwd en een parcours in de school waar ze ook echt in gaan vliegen. Sem van Geffen heeft aan de Drone Cup pilot in het PO een onderzoek gekoppeld naar groei in creatief denken (21eeuwse vaardigheden) in samenwerking met Amber Walraven van de Radboud Universiteit Nijmegen en inmiddels ook Bernolf Kramer (Fontys Pabo Tilburg).

In de eerste opdracht mogen we met LEGO een minidrone bouwen en daarnaast een mini-obstakel van papier. waar we uiteraard later proberen doorheen te vliegen.  Daarnaast  gaan we nadenken hoe we een drone kunnen maken om Nederland te verbeteren, denk bijvoorbeeld aan de ambulancedrone die nu ontwikkeld wordt aan de TU Delft.

Hieronder enkele foto’s van de gemaakte producten ter inspiratie. Het mag duidelijk zijn dat naast een hoop 21-eeuwse vaardigheden onderdelen van onderzoekend en ontwerpend leren aan de orde zijn gekomen.

IMG_3049 IMG_3050 IMG_3052

Gamification

Het spelen met drones is een manier spelender wijs te leren over allerlei technische principes, sociale dilemma’s etc. en tegelijk te werken aan de 21eeuwse vaardigheden. Het heeft alles te maken met gamification.

Sem onderscheidt 4 typen spelconcepten:

  • Fysiek
    • bord- en kaartspellen
    • Losse spelvormen voor binnen en buiten de klas
  • Digitaal
    • Videogames of educatieve games op een device
  • Blended
    • Quiztools, zoals Kahoot!, FlipQuiz etc.
    • Luqo en geocaching vallen daar ook onder
  • Hybride
    • Spelconcepten waarin een creatief proces centraal staat

In veel spelconcepten – ook in de drone-cup van ons – zitten 3 universele spelconcepten:

  • Competitie
    • De beste willen zijn
    • Individueel of per team/klas
  • Samenwerking
    • in tweetallen, teams of klas
    • ‘Spelen tegen het bord’
  • Beloning
    • intrinsiek (autonomie, relatie en competitie)
    • Extrinsike (prijs, status, privileges)

Geavanceerde game elementen

  • Storytelling
    • Advanced storytelling: stukje bij beetje informatie vrijgeven
    • Opdrachten krijgen van een ‘echte’ opdrachtgever
  • Skill tree
    • Voortgang van leerlingen wordt beloond
    • Kiezen uit verschillende soorten beloningen
    • Een grote belongins duurder en duurt langer om te krijgen

Tip: let op met puntensystemen, geef functionele beloningen

Meer lezen