22 maart 2017

Een game bouwen met Construct2 – waarom?

Door petranmeertens

Construct2Vandaag mag ik samen met collega’s van het iXperium en Samen deskundiger Gelderland maken een workshop ‘Games maken met Construct2‘ volgen. Gamestad verzorgt deze workshop. Zij bouwen regelmatig met kinderen games – het is immers minstens zo interessant om zelf games te maken in plaats van zelf te spelen.

Sprites

Gestart wordt met het zelf maken van een sprite – het poppetje dat in je game zal spelen. Dit biedt meteen een aantal mooie mogelijkheden: tekenen binnen het programma (paint-omgeving) of een plaatje importeren. Een derde optie is minstens zo mooi: tekenen, knutselen om een poppetje te maken, fotograferen en gebruiken in je game! Zo komen online & offline bij elkaar en creëer je een omgeving die iedereen aanspreekt!

Levels

De volgende stap is om een level te bouwen door platforms in de game te maken. Wat mooi is aan deze s
levelstap dat de neiging bestaat om eerst horizontale platforms te maken, maar natuurlijk kunnen die in alle standen staan. De uitdaging wordt daardoor groter. Grote, lange, kleine platforms maken het spel interessanter. Zo kan een kort platform dat moeilijk te bereiken is een uitdaging vormen, maar biedt een lang platform daarna even rust en een beloning! Vergeet niet om elkaars levels te spelen en uit te proberen: is het niet te moeilijk, makkelijk…

Wel de goede kant op kijken 🙂

Zo kun je ook je poppetje de juiste kant op laten kijken. Hiervoor moet je het keyboard aan je level toevoegen. Je ziet hem niet, maar het zet even de mindset weer in de juiste stand: alleen ‘objecten’ (lees ‘dingen’) in je spel kun je programmeren!

mirror

Hier komt het gevaar

Wat is een spel zonder gevaar? Lava, , monsters die op je af komen. Ook hiervoor bouw je sprites. In dit geval hebben we lava gemaakt. Deze moet wel geprogrammeerd worden. Dit doe je in een event sheet.

In dit geval willen we dat als het poppetje de lava aanraakt er iets gebeurd. Het is dus goed om eerst te verwoorden wat er gebeurt en wie daar bij betrokken zijn! Het mooie is dat Construct2 dit grafisch laat zien.

Action

DokterEvil

DokterEvilNatuurlijk kan een spel niet zonder een vijand. Enkele tips: blauw=goed, rood niet. Wenkbrauwen geven snel karakter aan je personage.

Klik op je vijand en kies onder behaviour ‘Sine’ om je vijand te laten bewegen. Vergeet niet om een event (gebeurtenis) toe te voegen waarbij je aangeeft wat er gebeurt als je held en deze vijand met elkaar botsen

BotsingVijand

Muziekje erbij: https://downloads.khinsider.com/

Wat leer je nu hier van?

Al bouwende komen een hoop vaardigheden aan bod. Uiteraard de 21eeuwse vaardigheden, o.a.: problemen oplossen, kritisch nadenken, creatief denken, communiceren, samenwerken, programmeren. Maar het is ook geweldig om kinderen in een team samen te laten werken in verschillende rollen. Zie het vooral ook niet als een project dat in 1 middag af moet, maar laat hen hier een langere periode aan werken. Koppel er een verhaal aan, een video om spelers in de juiste ‘mood’ te brengen, posters en ander promo-materiaal! En publiceer het spel, zodat anderen het kunnen spelen en vergeet niet mediawijsheid daaraan te koppelen.